REFLEKSI ILMIAH

Salam ukhwah buat semua yang melayari laman ini..
Setinggi-tinggi kesyukuran dipanjatkan kehadrat Allah s.w.t kerana dengan izin-Nya maka terbinalah laman ini. Tidak lupa juga buat penyelia saya Dr. Siti Fatimah Mohd Yassin dan Dr. Saemah Rahman yang banyak memberi tunjuk ajar dan dorongan untuk menyiapkan tugasan latihan ilmiah saya. Laman Refleksi ini adalah menceritakan tentang segala gerak kerja dan pengalaman saya dalam menyiapkan tugasan latihan ilmiah; PENGINTEGRASIAN SUMBER MAKLUMAT DARI LAMAN WEB UNTUK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN ZAKAT HARTA (http://nhzakatharta.blogspot.com/). Semoga ia dapat manambahkan maklumat serta memberi manfaat kepada kita semua..

wassalam...

Friday, November 14, 2008

PEMILIHAN TAJUK

Tugasan pertama yang perlu dilakukan ialah tentang pemilihan tajuk berdasarkan silibus pengajaran dan pembelajaran pendidikan islam. Setelah difikirkan saya telah memilih tajuk zakat harta, iaitu tajuk pelajaran pendidikan islam tingkatan 3. 

"PENGINTEGRASIAN SUMBER MAKLUMAT DARI LAMAN WEB UNTUK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN ZAKAT HARTA”.

Kenapa zakat harta? Saya sendiri rasanya amat cetek  pengatahuan berkaitan tajuk ni. Sebenarnya semasa menjalani pra praktikal lepas, ada sorang cikgu tanya kt saya "camna nak bayar zakat pendapatan?''. Memang tak boleh jawab masa tu..baru terfikir banyak lagi pengetahuan tentang zakat yang saya tak tahu. Sedangkan zakat adalah salah satu dari rukun islam yang menjadi kewajipan kepada umat islam. Jadi semasa diberikan tugasan ini, terfikirla tentang tajuk ni. Jadi dalam proses menyiapkan dan mencari maklumat bolehla belajar sambil tambahkan ilmu pengetahuan..

Selain itu, semasa mencari maklumat berkaitan zakat dalam laman web saya dapati selain laman wab rasmi kerajaan atau pusat zakat negeri tak banyak laman/blog peribadi atau orang perseorangan yang membicarakan tentang zakat dari Malaysia. Kebanyakan blog pemiliknya adalah dari Indonesia. Oleh itu, ia dapat menambahkan lagi sumber maklumat dari laman web berkaitan zakat harta untuk tujuan rujukan dan dijadikan laman pengajaran dan pembelajaran.

0 comments:

NH_Refleksi © 2008 Template by:
SkinCorner