REFLEKSI ILMIAH

Salam ukhwah buat semua yang melayari laman ini..
Setinggi-tinggi kesyukuran dipanjatkan kehadrat Allah s.w.t kerana dengan izin-Nya maka terbinalah laman ini. Tidak lupa juga buat penyelia saya Dr. Siti Fatimah Mohd Yassin dan Dr. Saemah Rahman yang banyak memberi tunjuk ajar dan dorongan untuk menyiapkan tugasan latihan ilmiah saya. Laman Refleksi ini adalah menceritakan tentang segala gerak kerja dan pengalaman saya dalam menyiapkan tugasan latihan ilmiah; PENGINTEGRASIAN SUMBER MAKLUMAT DARI LAMAN WEB UNTUK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN ZAKAT HARTA (http://nhzakatharta.blogspot.com/). Semoga ia dapat manambahkan maklumat serta memberi manfaat kepada kita semua..

wassalam...

Friday, November 14, 2008

BINA BLOG

Selepas mendapat tajuk yang sesuai, bermulalah proses permulaan membina blog..untuk tugasan/kajian ini saya dan rakan-rakan yang lain perlu membina sekurang-kurannya 4 blog yang berasingan iaitu :
  • Blog peribadi/personal (optional)
  •  Blog tentang proses anda menjalani latihan ilmiah (anda perlu mencatatkan refleksi setiap proses yang ada lalui semasa membuat latihan ilmiah ini (proses kajian dan refleksi metakognitif)
  • Blog tentang laman-laman web yang berkaitan dengan tajuk anda yang telah dipilih dan dinilai berdasarkan standard pemikiran (pemikiran kritikal)
  • Blog tentang pengajaran dan pembelajaran tajuk anda (pemikiran kreatif anda)

Pada peringkat permulaan ini, kami diminta untuk biasakan diri atau mahirkan dalam proses membangunkan blog. Blog pertama yang saya bina adalah blog peribadi (NH_ZONE). Sebelum ni saya memang tak pernah terfikir langsung untuk membina blog sendiri dan memang tak tahu tentang proses membuat blog. Setelah mendapat tunjuk ajar dari rakan-rakan dan penyelia, barula saya tahu dan tak susah seperti disangkakan. Prosesnya lebih mudah dari membina laman web yang bagi saya agak rumit. Dalam blog tapaknya sudah disediakan, sama seperti Friendster dan My Space. Cuma kalau nak nampak lebih menarik lagi dalam mengubah saiz, template atau meletakan template sendiri kita perlu mahir dalam membaca " "HTML". Sebenarnya saya ni tak la pandai sangat dalam menulis dan tak berminat pun, saya lebih suka dalam "kerja2 teknikal" untuk mencantikkan blog ni hehe. Rasanya saya lebih rela menghadap HTML tu daripada menulis . Kalau ada kawan2 yang selalu jenguk "NH ZONE" mesti perasan templatenya sentiasa bertukar2, tapi isinya xda pun haha..itu satu kelemahan saya yang mesti diperbaiki!!


0 comments:

NH_Refleksi © 2008 Template by:
SkinCorner